Porin Puuvillan tiloissa sijaitsee viihtyisä Rakentaja.fi:n ja Schibsted Suomi Partnerstudion toimisto, jonka peränurkassa ”tehdään taikoja”. Kurkistimme Kivijalka-podcasteja tehtailevan Jarno Kylmäsen studioon.
Miten podcast-tuotanto toteutetaan?
‒ Podcastien tuotannossa ennen jutustelutuokiota pitää miettiä aiheet, löytää vieraat, laittaa tekniikka kuntoon tallennusta varten sekä testata etukäteen etäyhteyksien toimivuus. Tallennuksen jälkeen on vielä audion ja videoversion editointivaihe sekä podcastin kokonaisuuden koostaminen julkaisualustoille, Kivijalka-podcastin vetäjä Jarno Kylmänen kuvailee.
Ennen podcastin tallentamista tapahtuu paljon valmistelevaa työtä.
‒ Vähän sama kuin keikkailevalla bändillä, joka joutuu ajamaan satoja kilometrejä keikkapaikalle. Keikkapaikalla on ensimmäiseksi kamojen roudaus ja soundcheck. Sitten odotellaan pari tuntia, että pääsee tekemään sitä siisteintä juttua eli soittamaan livenä.
Podcasteille tehdään etukäteen myös käsikirjoitus.
‒ Tai käsikirjoitus on ehkä turhan pompöösi termi. Pikemminkin määritetään teema ja punainen lanka. Lisäksi mietitään etukäteen muutama tärkeä pointti, mistä olisi hyvä keskustella. Avain luontevaan keskusteluun on siinä, ettei ole sellaista orjallista kässäriä, mistä ei saa poiketa missään tilanteessa.
Mikä kuuntelijoita kiinnostaa eniten?
Kaikki rakentamiseen, asumiseen, kodin ylläpitoon sekä asuntokauppoihin liittyvät asiat (tietenkin). ‒ Esimerkiksi vuonna 2020, kun aloitimme systemaattisesti julkaisemaan Kivijalka-podcasteja, kuunnelluimpien podcastien listalla nousi ylivoimaiseksi ykköseksi Jurinet Oy:n toimitusjohtaja Markus Talvion kanssa tehty podcast Onnistuneen asuntokaupan anatomia. Myös öljylämmityksen tulevaisuuden pohdinta on kerännyt hyvin yleisöä.
Kylmäsen mukaan yli tuhatpäisen kuuntelijajoukon saavuttaminen podcastin avulla on ”yksi unelmien täyttymys”.
‒ Parasta podcastien tekemisessä on se, kun kohtalaisen hyvien yöunien jälkeen päästään puhumaan vieraan kanssa aiheesta. Tai pikemminkin päästän vieraan irti puhumaan kuuntelijoille tärkeästä aiheesta. Minun tärkein tehtäväni on kysyä ”tyhmiä kysymyksiä” – ja siinä olenkin erityisen hyvä, kuvailee Kylmänen.
Kivijalka-podcast
- Kaikki Kivijalka-podcastit https://podcast.rakentaja.fi/
- Suosituin jakso on tähän mennessä ollut ”Onnistuneen asuntokaupan anatomia”
- Podcast-julkaisuista julkaistaan artikkeli Rakentajan sivustoilla, yleensä joko rakentaja.fi:ssä tai omataloyhtio.fi:ssä, ks. esimerkki täältä.
- Kivijalka-podcastit löytyvät yleisimmistä podcast-sovelluksista, kuten Spotify, Apple podcastit, Google podcastit ja Stitcher.
- Podcastit tuottaa ja juontaa Jarno Kylmänen.
Mikä kuuntelijoita kiinnostaa eniten?
Koronapandemia on laittanut kaikkien arjen ja arjen toimivuuden koetukselle ja on ollut keksittävä uusia tapoja (sekä kehitettävä vanhoja toimintatapoja) vastaamaan ihmisten tarpeisiin.
‒ IAB:n tekemän tutkimuksen mukaan selvänä ykkösenä podcastien kuuntelijoiden kuuntelumotiiveista on ollut halu viihtyä podcastien parissa. Peräti 74 prosenttia oli valinnut tämän vaihtoehdon. No, Kivijalka-podcasthan ei nyt lähtökohtaisesti kovin hyvin osu tähän rakoon. Eli pitäisikö heittää kirves kaivoon? kysyy Kylmänen.
Toisaalta samaisessa tutkimuksessa “Haluan oppia jotain uutta” on kuuntelumotiivina 49 prosentilla podcastien yleisöstä.
‒ Suoraan sanottuna tämä on se syy, miksi Kivijalkaa ylipäätään alun perin lähdettiin tekemään. Tai siis se oli minun tärkein motiivini aikoinaan. Se tuntui ihanalta tekosyyltä lähestyä fiksuja ihmisiä, oman alansa asiantuntijoita, joiden aivoja pääsisi tonkimaan erilaisten kysymyksien ja aihepiirien avulla, kertoo Kylmänen.
‒ Toki podcast-yhtälöön pitää sisällyttää kaupallinenkin näkökulma, koska sisällöntuotannon maksavat asiakkaat. Helpointa ja halvinta olisi tehdä vain nopea ja huolittelematon pläjäys Skypen välityksellä ja painaa Julkaise-nappia sen kummemmin sisältöä muokkaamatta. Todellisuudessa jokaisen jakson lopullinen muoto kuitenkin viimeistellään editointivaiheessa. Tarvittaessa vaikka vaihdetaan sisällön osioiden paikkaa alkuperäisestä, jos tuntuu, että se palvelee kokonaisuutta paremmin.
Sen verran videokuvaajan tausta vaikuttaa, että Jarno tykkää tarvittaessa tehdä podcastista myös videoalustalla julkaistavan version.
‒ Sellaisen voi tehdä, vaikka tallennustilanteessa ei puhuvia päitä videokameralla kuvattaisikaan. Lisäksi podcastista saa näppärästi tehtyä lyhyitä koostepätkiä videomuodossa somea ajatellen. Eli vaikka sisältö tietysti on aina rautaa, niin someen voidaan jalostaa tiivistettyjä teräsnauloja, vinkkaa Kylmänen ja esittelee muutamia tuottamiaan klippejä.
‒ Ja vaikuttaa siihen sekin, että kun itse kulutan podcast-sisältöä, tykkään tosi paljon katsoa niitä videoalustoilta. Paitsi kun olen koiran kanssa lenkillä, niin silloin mieluummin kuuntelen sen podcastin Spotifysta. Luonnollisesti Kivijalka-podcastista löytyy myös Spotifyssa julkaistava versio.