Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

5 vinkkiä: Mitä ovat sisältömarkkinointi ja natiivimainonta?

Rakentajan sisältötiimi, nykyisellään Schibsted Suomi Partnerstudio, on tuottanut sisältömarkkinointia peräti 1980-luvun lopulta lähtien ja digitaalisenakin jo parikymmentä vuotta. Termi sisältömarkkinointi vakiintui markkinoinnin sanastoon Suomessa kuitenkin vasta 2010-luvulla, ja yhä edelleen sanasto aiheuttaa sekaannuksia myös ammattilaisille. Ota sanasto haltuun!

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia yritysten tuottamia tai muuten kaupallisia sisältöjä, joiden tavoitteena on auttaa ja opastaa, innostaa ja inspiroida sekä rakentaa luottamusta – tuoda yritys, palvelu tai tuote lähelle tavoitellun kohderyhmän arkea. Sisältömarkkinoinnin erityisenä vahvuutena on se, että sen avulla voidaan tavoittaa kuluttajat jo hyvin varhaisessa vaiheessa ostoprosessia. Ideana on tuottaa sisältöjä, jotka koukuttavat ja sitouttavat, jolloin niiden pariin löytävät tiensä nekin lukijat, jotka eivät vielä ole aktiivisesti ostamassa tai välttämättä edes harkintavaiheessa. Sisällöillä voi sekä rakentaa brändiä että taputella kauppoja. 

Sisältömarkkinoinnin työvälineitä voivat olla esimerkiksi teksti, video, somesisällöt tai podcast – oikeastaan mikä tahansa mediatuote, joka on sisällöllisesti monipuolisempi kuin perinteinen mainos.

Natiivimainonta

Sisältömarkkinointi ja natiivimainonta mielletään usein toistensa synonyymeiksi. Jos halutaan tarkentaa, termi sisältömarkkinointi kattaa kaikenlaiset kaupalliset sisällöt millä tahansa alustoilla, mutta natiivimainonta viittaa ainoastaan niihin kaupallisiin sisältöihin, jotka on tuotettu ei-kaupallisten aineistojen sekaan ostettuna mediatilana. Usein natiivimainontaa näkee esimerkiksi medioiden sivustoilla vaikkapa uutisvirran seassa.

Niin lainsäädäntö kuin markkinoinnin eettinen ohjeistokin edellyttävät, että lukijalle käy helposti selväksi, mikäli sisältö on tehty kaupallisessa yhteistyössä yrityksen kanssa. Tämä korostuu silloin, kun sisältöjä julkaistaan sivustoilla tai tuotteissa, joissa on myös ns. riippumatonta sisältöä, kuten journalismia. Alan vakiintuneen käytännön ja suositusten mukaan kaupallisen sisällön erottamiseen tarvitaan vähintään yrityksen nimi tai logo sekä maininta kaupallinen yhteistyö tai mainos. Usein myös natiivimainonnan fontit, värit ja muu ulkoasu poikkeavat sivuston muusta sisällöstä.

Ohjaava natiivimainonta

Ohjaavasta natiivimainonnasta puhutaan silloin, kun sisältöjä nostetaan display-mainonnan avulla esiin. Ohjaavassa natiivimainoksessa voi olla esimerkiksi jutun otsikko, ja klikki vie lukemaan sisällön sinne, minne se on julkaistu – saman palvelun sivulle tai yrityksen omalle sivulle. Usein ohjaava natiivimainos rakennetaan istumaan visuaalisesti osaksi ympäröivää mediaa, jotta se mielletään sisällöksi, vaikka mainos muuten olisi pelkkä kuva. Ulkoasu ei silti pyri piilottamaan kaupallista näkökulmaa, vaan lukijalle on syytä tässäkin formaatissa selkeästi ja avoimesti kertoa, että kyseessä on mainos.

Advertoriaali

Tästä kaikki taisi alkaa – advertoriaali on painotuotteessa, kuten sanomalehdessä, julkaistu artikkeli, jonka ulkoasu seurailee muun tuotteen ulkoasua mutta jonka sisältö on sisältömarkkinointia. Advertoriaali on sisältömarkkinoinnin vanhin formaatti, joka oli jo vuosituhannen taitteessa hiipumassa historiaan, mutta koki uuden tulemisen, kun sisältömarkkinointi alkoi jälleen kasvattaa suosiotaan 2010-luvulla. Nykyään tyylikkäästi muusta sisällöstä erottuvaa, huolella tuotettua ja yleisöä palvelevaa sisältömarkkinointia voi löytää useimmista sanoma- ja aikakauslehdistä.

Ansaittu media

Ansaittu media vilahtelee välillä terminä sisältömarkkinointikeskustelussa. Ansaittu media ei kuitenkaan ole sisältömarkkinointia, vaan ansaittua mediaa ovat ne sisällöt, joita jokin media tuottaa yrityksestä omaehtoisesti – esimerkiksi uutistoimitus tekee jutun yrityksen tuotelanseerauksesta. Toimiva sisältömarkkinointi on toki usein polku kohti ansaittua mediaa: mitä koukuttavammin yritys kykenee kertomaan tekemisistään ja tavoitteistaan, sitä helpompi myös medioiden on itse tarttua aiheisiin ja jatkaa niistä kertomista.

5 vinkkiä -juttusarjassa kaupalliseen sisällöntuotantoon erikoistunut tiimimme jakaa parhaita vinkkejään. Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja räätälöimme yrityksellesi sisältösuunnitelman tai -strategian tai autamme tuottamaan päräyttäviä sisältöjä, joilla yrityskuva kirkastuu ja myynti lähtee lentoon.

Kaikki sarjan osat löydät täältä. Voit myös ehdottaa meille aiheita!

Inka Partanen

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Business Manager Inka Partanen inka.partanen (at) rakentaja.fi