Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

5 vinkkiä: Kumpi on tärkeämpää, SEM vai SEO?

Rakentajan tiimi & Schibsted Suomi Partnerstudio tuottavat asiakkaille sekä hakukoneoptimoituja (SEO) sisältöjä että linkitysvoimaa, jotka yhdessä parantavat yritysten omien palveluiden hakukonetuloksia. Yksi yleisimmistä meille esitetyistä kysymyksistä liittyy siihen, kannattaako yrityksen tehdä myös hakukonemarkkinointia (SEM)? Tai jopa niin, että miksi panostaa hakukoneoptimointiin, kun SEM-tuloksia saa pienellä rahalla helposti?

Pikavoitot ja isot palkinnot

Hakukonemarkkinoinnilla saa nopeita tuloksia täsmätarpeeseen ja erilaisia kokeiluja on helppoa ja edullista tehdä. Hakukoneoptimointi vaatii pitkäjänteisempää työtä. Toisaalta hakukonemarkkinoinnin tuottamat klikit loppuvat juuri siihen kun eurot loppuvat, mutta sisällöillä ja linkeillä kerätty hakukonenäkyvyys pysyy hyvänä parhaimmillaan jopa vuosia.

Mittaa tavoitetta, älä klikkejä

On tosi houkuttelevaa ajatella, että hakukonemarkkinoinnilla saa aina taattuja tuloksia ja vastaavasti, että hakukoneoptimoinnin tuloksellisuutta on vaikea mitata. Kaikessa digitekemisessä katse pitää kuitenkin kääntää pelkistä klikeistä todellisiin tavoitteisiin ja tuloksiin – mittaa kokonaisuutta, älä tarkerru yhteen ainoaan mittariin. Markkinoinnin pitää kyetä tavoittamaan kuluttajia kaikissa ostopolun vaiheissa. Vahvistuiko brändin tunnettuus? Valitsiko asiakas tuotteen vertailuunsa? Viipyikö kuluttaja palvelussa ja saiko vastauksen kysymyksiinsä? Ja lopulta: kävikö kauppa?

Uskottavuus ja ostoaie

Googlaava kuluttaja on useimmiten tiedostava kuluttaja:  lähes jokainen tunnistaa hakutulossivun kärkilinkit maksetuiksi mainoksiksi, joten niiden uskottavuus asiantuntijalähteenä ei ole aina yhtä hyvä kuin orgaanisten hakutulosten. Kärjistäen: SEM sopii jo ostopäätöksen tehneen tehokkaaseen tavoittamiseen (googlaan “edullinen ruohonleikkuri”), SEO taas tavoittelee suurempaa massaa, joka vasta harkitsee ja vertailee (googlaan “ruohonleikkuri vertailu”).

Sekä-että, ei joko-tai

Markkinointistrategiassa on useimmiten paikka sekä SEO:lle että SEM:ille. SEM tukee kampanjoita, mutta SEO on yksi digitaalisen olemassaolon peruskivistä. Älä hyllytä kumpaakaan kokonaan.

Muista tarina!

SEO ja SEM ovat molemmat lopulta vain keinoja saatella palvelu tai sisältö asiakkaan nähtäville. Kumpikaan ei toimi, jos tarina ei vedä puoleensa. Osaatko kertoa tuotteestasi oleellisen ja vielä niin vetävästi, että laihempikin SEO / SEM -panostus räjäyttää potin?

5 vinkkiä -juttusarjassa kaupalliseen sisällöntuotantoon erikoistunut tiimimme jakaa parhaita vinkkejään. Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja räätälöimme yrityksellesi sisältösuunnitelman tai -strategian tai autamme tuottamaan päräyttäviä sisältöjä, joilla yrityskuva kirkastuu ja myynti lähtee lentoon.

Kaikki sarjan osat löydät täältä. Voit myös ehdottaa meille aiheita!

Suvi Tanner

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Head of Content Operations Suvi Tanner suvi.tanner (at) rakentaja.fi