Suomalaisten kiinnostus rakentamiseen ja remontointiin on kasvanut kuluneen pandemiavuoden aikana merkittävästi. Samaan aikaan alan messut ja tapahtumat ovat olleet tauolla. Rakentaja vastaa patoutuneeseen kysyntään keräämällä alan toimijat ja kotejaan uudistavat suomalaiset yhteen Rakenna & Remontoi -virtuaalimessuille toukokuussa.
Rakentaja-tuoteperheen kävijädatan perusteella remontointiin ja rakentamiseen on suomalaisissa talouksissa panostettu selvästi enemmän kuin edellisinä vuosina. Kevään 2020 koronasulku kasvatti Rakentajan palveluiden liikennettä 30 prosenttia. Myöhemmin samana vuonna palvelun jäsenmäärä ylitti 600 000 henkilöjäsenen rajan.
Koronasulun kiihdyttämänä rakentamisen ja remontoinnin sisältöjä on kulutettu Rakentajan kanavissa jopa yli miljoonan kuukausittaisen käynnin verran. Palvelun 20-vuotisen historian kaikki kävijäennätykset on rikottu pandemian aikana.
Myös rakennus- ja sisustuskaupan yhdistys raportoi rautakaupan kasvaneen vuonna 2020 lähes 5 prosenttia eli enemmän kuin koskaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Rakentajan kanavissa erityisesti paljon kävijöitä vetäviä aihealueita ovat talopakettien lisäksi ikkunat, ilmanvaihto, sisustus, julkisivut sekä piha ja puutarha.
Rakenna & Remontoi -virtuaalimessut pidetään toukokuun alussa
”Ihmisten into kotiensa korjaamiseen tai rakentamiseen lähes pakottaa meidät järjestämään messut tänä keväänä”, sanoo Rakenna & Remontoi -messujen messupäällikkö Jussi Ruotsalainen.
Hän on järjestänyt Vantaalla vuosittaisia Rakenna & Remontoi -messuja vuodesta 2003 ja OMAKOTI-messuja vuodesta 2016 asti. Ristiriitaisissa tunnelmissa messupäällikkö on seurannut rakentamisen ja remontoinnin asiantuntijapalveluiden ja tarvikkeiden kysynnän kasvua samalla, kun ihmisten kokoontumista on pandemian takia rajoitettu. Syntyi päätös virtuaalimessujen järjestämisestä.
Suomen ensimmäiset Rakenna & Remontoi -virtuaalimessut järjestetään 3.-9.5.2021 osoitteessa https://rrmessut.fi/
”On ollut hienoa huomata näytteilleasettajien kiinnostus messuihin. Ihmiset haluavat vertailla tuotteita ja kaipaavat vastauksia kysymyksiinsä asiantuntijoilta. Valmistajat tai jälleenmyyjät haluavat vastata tähän kysyntään. Uhka liikkumisrajoituksista on lisännyt kiinnostusta entisestään”, Ruotsalainen sanoo.
Messutarjoukset vetävät ihmisiä myös virtuaalisesti
Virtuaalisilla messuilla osastot rakennetaan messusaitille ja näytteilleasettajat houkuttelevat messukävijöitä pysähtymään juttusille tai ostoksille asiantuntija-chatin ja messutarjousten avulla.
”Kävijälle messut ovat helppo tapa hakea tietoja, ohjeita ja hyviä diilejä, kun rakentamisen ja remontoinnin palvelut ja tuotteet ovat yhden saitin alla. Siinä voi vertailla tarjontaa ja hyödyntää vain messuvieraille kohdistetut tarjoukset. Perinteisille rakennusmessuille noin 90 % kävijöistä tulee messupaikkakunnan maakunnasta. Virtuaalimessuille on helppo osallistua mistä päin Suomea tahansa”, messupäällikkö Ruotsalainen sanoo.
Virtuaalimessuille voi osallistua kotisohvalta tai vaikka suoraan omalta rakennustyömaalta. Sisäänpääsy Rakenna & Remontoi -virtuaalimessuille on messuvieraille maksuton.