Virtuaalimessut
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Näin syntyivät Suomen suurimmat rakennusalan virtuaalimessut

Tapahtuma-ala on tuskaillut pandemian ikeessä jo toista vuotta. Rakentajan messut taipuivat menestyksellä virtuaaliformaattiin, joka tulee piristämään messuliiketoimintaa myös normaalimman ajan koittaessa.

Koronapandemian iskettyä Suomeen Rakentajan Rakenna & Remontoi -messuja ja OMAKOTI-messuja jouduttiin siirtämään ja perumaan vuoden ajan. Sitten tuli mitta täyteen – niin järjestäjille kuin uskollisille yritysasiakkaillemme. Kysyntää messutapahtuman tarjonnalle riitti selvästi myös kuluttajien joukossa, koska pandemia-aika oli lietsonut remontointi-intoa aivan uudenlaisiin lukemiin ja rakentamisen hiljeneminen näytti jo jäävän taakse.

Virtuaalimessuja oli kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä Suomessa muutamilla eri toimialoilla. Ammattilaisille kohdistettuja virtuaalitapahtumia oli toteutettu muutamia ihan onnistuneesti, mutta kuluttajia ja suuria massoja tavoittavia esimerkkejä oli vähemmän. 

 

Virtuaalimessujen liikenne

Myös digitaalisessa tapahtumassa yleisö kaipaa vuorovaikutusta

Virtuaalimessujen toteutuksessa apuna toimi Schibsted-yhtiön karavaanari-messut, jotka järjestettiin syksyllä virtuaalisesti Norjassa. Pyrimme välttämään jo kerran tehtyjä virheitä ja poimimaan niin sanotusti rusinat pullasta. Norjalaisten tärkeä oppi oli se, että virtuaalitapahtuman pitää selvästi erottua tavanomaisesta digitaalisesta markkinoinnista. Virtuaaliosastot ilman kiinnostavaa, monipuolista sisältöä eivät kiinnosta ketään. Lisäksi kuluttajien houkuttelun ja tuloksekkaiden messujen avainroolissa ovat virtuaalimaailmassa messutarjoukset. Erittäin tärkeäksi yleisö kokee myös sen, että messuilla on mahdollisuus keskusteluun yritysten asiantuntijoiden kanssa, ei ainoastaan yksisuuntaisia kontaktipyyntömahdollisuuksia.

Rakentajan ensimmäiset virtuaalimessut ylsivät kirkkaasti tavoitteisiinsa ja olivat samalla myös toimialan eniten yleisöä keränneet virtuaaliset messut. Samalla kertyi tulevaa varten runsaasti kokemuksia siitä, mikä kuluttajia digitaalisessa tapahtumassa houkuttelee ja mikä ei. Virtuaalimessut eivät vielä sellaisenaan korvaa ”oikeita” messuja, mutta ne ovat tehokas tapa tavoittaa ihmisiä ympäri Suomen, eikä vain 50 kilometrin säteellä messuhallista. 

Katso esimerkkiosasto tästä rrmessut.fi/mondex/

Messut lukuina

  • 30 näytteilleasettajaa
  • Messujen sivun katselut yhteensä: 50 848
  • Osastojen sivun katselut yhteensä: 8 413 kpl
  • Artikkeleiden sivun katselut yhteensä: 3 082 
  • Uloslinkitykset yhteensä: 3 799 kpl
  • 45 % käynneistä messujen ensimmäisenä päivänä
  • Messuihin liittyvä metrilakuarvonta sosiaalisessa mediassa oli huikea, humoristinen hitti: kattavuus 16 162, satoja kommentteja